Monday 18 July 2011

Mengumpat.. Wajarkah??


:: sebuah cerita yang tiada kaitan dengan yang masih hidup ataupun dengan yang telah meninggal dunia.

Bismillahirahmannirrahim… Assalammuaalaikum dan Salam Sejahteraa Sahabat dan Sahabiah sekalian… Apa khabar semua… InsyaAllah saya harap semua berada dalam keadaan yang sihat walafiat dan sentiasa berada di bawah payung Rahmat-NYA… Pertama sekali syukur Alhamdulillah dengan limpah dan karunia-NYA sekali lagi saya berpeluang untuk meneruskan menulis d blog saya ini.. InsyaALLAH manfaat dari blog ini boleh kita renungi bersama dan boleh kita kongsikan bersama.. sesungguhnya yang menulis ini akan merasakan apa yg ditulisnya dahulu dan diikuti oleh teman-teman yang rela membaca blog ini…

Alhamdulillah genap hari sudah masuk 17 syaaban.. dalam masa beberapa hari lagi kita masuk bulan ramadhan.. bulan yang penuh nikmat… bulan yang penuh rahmat… d mana pada bulan Ramadhan ini kita akan bersama-sama berkerja keras untuk mengerjakan kebajikan pada tahap yang maksimum.. InsyaALLAH..  tetapi teman-teman.. jangan jadikan bulan ramadhan ini sahaja bulan kita buat amal dan kebajikan serta kebaikan… biar bulan ini menjadi latihan kepada jiwa kita untuk melatih diri kita yang lemah ini untuk terus mengamati dan menghayati ajaran Islam yang penuh bermakna ini….

Apakah persediaan kita sempena bulan Ramadhan thun ini?




Saya ingin menekankan satu perbuatan yang sering kali menjadi kebiasaan kepada kita semua…. Maksud saya kita semua.. termasuklah diri saya sendiri yang lemah… apakah  perkara yg sy maksudkan itu? Perbuatan itu adalah budaya yang semakin hari semakin menular dalam masyarakat kita pada hari ini… dan budaya tersebut disebut sebagai “BUDAYA  MENGUMPAT”....

Definisi Mengumpat ialah menceritakan atau menyebut keburukan atau kekurangan seseorang kepada orang lain. 

Hakikatnya pada hari ini… budaya ini sudah tidak asing lagi dengan rutin hidup kita seharian… dan budaya ini agak sukar dibuang dalam diri kita… tahukah kita apa akan hukuman terhadap perbuatan “mengumpat”  ini?

Mari kita sama membaca dan memahami istilah “mengumpat” ini…

Rasulullah S.A. W. menjelaskan mengenai mengumpat separti sabda nya bermaksud "Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya" (Hadis Riwayat Muslim) 

Mengumpat berlaku sama ada disedari atau tidak. Perbuatan itu termasuk apabila menyebut atau menceritakan keburukan biarpun tanpa menyebut nama pelakunya tetapi diketahui oleh orang yang mendengarnya.

Memandangkan betapa buruk dan hinanya mengumpat, ia Disamakan seperti memakan daging saudara seagama. Manusia waras tidak sanggup memakan daging manusia, inikan pula daging saudara sendiri.

Dosa mengumpat bukan saja besar, malah antara dosa yang tidak akan diampunkan oleh Allah biarpun pelakunya benar-benar bertaubat. Dosa mengumpat hanya layak diampunkan oleh orang yang diumpatkan.  Selagi orang yang diumpatnya tidak mengampunkan, maka dosa itu akan kekal dan menerima pembalasannya diakhirat.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya.

"Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat" (Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad)

Disebabkan mengumpat terlalu biasa dilakukan, maka ia Tidak dirasakan lagi sebagai satu perbuatan dosa. Hakikat inilah perlu direnungkan oleh semua.

Mengumpat dan mencari kesalahan orang lain akan mendedahkan diri pelakunya diperlakukan perkara yang sama oleh orang lain. Allah akan membalas perbuatan itu dengan mendedahkan keburukan pada dirinya.

Sabda Rasulullah S.A.W. "wahai orang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan jangan lah kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya,  dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri" (Hadis riwayat Abu Daud)

Orang yang mengumpat akan mendapat kerugian besar pada hari akhirat. Pada rekod amalan mereka akan dicatatkan sebagai perbuatan menghapuskan pahala.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud :
"Perbuatan mengumpat itu samalah seperti api memakan ranting kayu kering".

Pahala yang dikumpulkan sebelum itu akan musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi.

Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili, diakhirat seorang terkejut besar apabila melihat catatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya didunia. Maka, dia berkata kepada Allah "Wahai Tuhan ku, dari manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah melakukannya".

Maka Allah menjawab :"Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui".

Sebaliknya, jika pahala orang yang mengumpat tidak ada lagi untuk diberikan kepada orang yang diumpat, maka dosa orang yang diumpat akan dipindahkan kepada orang yang mengumpat. Inilah dikatakan orang muflis diakhirat nanti.

Memandangkan betapa buruknya sifat mengumpat, kita wajib berusaha mengelakkan diri daripada melakukannya. Oleh itu perbanyakkan lah zikir supaya dapat menghindarkan diri daripada mengumpat. 

  
Begitulah padahnya perbuatan mengumpat ini.. kadangkala kita sanggup untuk mengumpat teman kita sendiri hanya untuk mendapat perhatian daripada teman kita yang lain.. yakinlah teman-teman... Hukum Allah itu pasti... jgn la kita terus terjebak dengan budaya ini... budaya yg negatif.. jadi seorang hamba yang sentiasa mengajak orang lain kepada kebaikan... insyaALLAH.. dekatkanlah diri kita dengan Allah... semoga perbuatan Mengumpat ini akan terhindar daripada hidup kita... 


:: Mengumpat boleh menjadi Fitnah...

Sama2lah kita renungkan apa kesalahan yang pernah kita lakukan.. apa perkataan dan ayat yang pernah kita muntahkan sama ada mengatakan benda yang baik ataupun buruk.. renung2kanlah.. Muhasabah diri kita setiap masa... supaya diri kita akan sentiasa diperbaiki... insyaALLAH.. sebelum terlewat... minta maaf n minta ampun la kepada teman2 yang pernah kita umpat semoga dosa kita dapat diampunkan dan di maafkan oleh mereka seterusnya Allah akan mengampunkan dosa2 mengumpat kita.. insyaALLAH... sesungguhnya Allah S.W.T  Maha pengampun.. Maha Pemurah... Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...


Teruskanlah Hidup bersederhana Sebagai Hamba Allah...Sesungguhnyaa kita ini hanya Hamba Kepada Allah S.W.T....

:: Sesungguhnya mulut atau hati yang menulis ini... yang pertama akan mendengarinya adalah telinga dan hati diri penulis ini sendiri.. ^^

~Wallahualam~

2 comments:

  1. SALAM SAYANG SAHABAT~~
    TOPIK MENGUMPAT..ADE BAGUS JUGA..
    APA2 PON..SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA..
    NEXT TIME..UMUR PANJANG..KITA BERJUMPA LAGI..HEHE~

    ReplyDelete
  2. ouhoo bro...dh penah post psl mengumpat neh...hehe same entry tp gayanye x same

    ReplyDelete